Normal text Stor text Extra stor text
Nästan tio års lidande fick ett slut när Ann-Kristin Lindbom vände sig till en homeopat med sin svåra akne. Homeopatin hjälpte Ann-Kristin efter tio års lidande. I nästan tio år led Ann-Kristin Lindbom av svår akne. – Jag tyckte jag var ful och kände mig smutsig. Homeopati blev räddningen. Efter en dryg månad var bölderna borta.
.

Ann-Kristin Lindbom från Malmö fick problem efter att hon fått sitt andra barn. Hon var då 33 år gammal. I flera år led hon av svår akne. Hon provade det mesta i behandlingsväg, men inget tycktes hjälpa.

Ingen som möter Ann-Kristin i dag anar att hon för bara ett år sedan förde en ojämn kamp mot aknen. I nästan tio år brottades hon med de infekterade bölderna.

– Jag led mycket, både fysiskt och psykiskt, säger Ann-Kristin.

Bölderna – det är Ann-Kristins egen beskrivning av aknen – gjorde ont och spände under huden. De kliade på nätterna och i sömnen rev hon tills den irriterade huden började blöda.

Ann-Kristin testade olika ansiktsvatten, krämer och antibiotika, men ingenting hjälpte. Lager på lager av smink och puder blev en otillräcklig lösning.

– Det spelade ingen roll hur mycket jag smetade på mig, de stora bölderna gick ändå inte att dölja.

I januari förra året kom vändningen. Ann-Kristins mamma hade besvär med rinnande ögon men hade blivit bättre efter att ha fått hjälp av en homeopat.

Som en sista utväg bestämde sig även Ann-Kristin för att ge homeopatin en chans. Efter ett besök hos Torbjörn Mårtensson på Naturmedicinska mottagningen i Malmö började hon ta det homeopatiska medlet Hepar sulphuricum.

Bölderna försvann

Men medlet fick inte den effekt Ann-Kristin hoppats på. Efter ett nytt besök på mottagningen fick hon i stället prova Kalium bromatum, ett medel som bland annat används mot hudsjukdomar och som visat sig effektivt mot vissa typer av akne.

Resultatet lät inte vänta på sig.

– Efter bara några veckor började bölderna försvinna. Och efter ytterligare någon månad var jag nästan helt bra, berättar Ann-Kristin.

Hon fortsatte med Kalium bromatum i ytterligare ett halvår. Besvären blev allt mindre och i höstas kunde hon sluta ta läkemedlet.

I dag är Ann-Kristin i stort sett helt fri från sina besvär – och oändligt tacksam att hon gav homeopatin en chans.

– Jag är lycklig, och jag känner mig ren.

Göran Engström

Vad är homeopati?

Den homeopatiska läkekonsten sägs ha uppkommit i början av 1800-talet. Då presenterade den tyske läkaren Samuel Hahnemann verket ”Verktyg för rationell läkekonst”. Genom att man tillför små mängder läkemedel, utvunna ur bland annat växt- och mineralriket, stimuleras kroppens egna läkande krafter.

Vilken ställning har den?

I Sverige är homeopatin inte en etablerad del av skolmedicinen. Utomlands däremot, inte minst i England och Tyskland, har den numera en betydligt mer framskjuten roll.

http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article77565.ab

